Die Eröffnung des Kniegelenkes und das Entfernen geschädigter Menisken bei Osteorarthritis oder verwandten Erkrankungen ist langfristig betrachtet keine gute Idee. Selbst vorgeblich minimalinvasive Methoden wie die
Arthroskopie fördern einen weiteren Verfall des Gelenkes.
Dazu
medpagetoday.com:
Removal part or all of a damaged meniscus to ease osteoarthritic knee pain may be detrimental to the joint over the long haul, a study here suggested.
Reductions in the thickness of menisci or the amount of joint area they covered were significantly associated with subsequent loss of cartilage in the knee, reported David J. Hunter, M.D., of Boston University in the March issue of Arthritis & Rheumatism.
Because menisci pad the medial and lateral joint surfaces of the knee, providing stability, shock absorption, and lubrication, the absence or reduction of menisci likely cause more wear and tear on the joint, resulting in cartilage loss.
Bezeichnend ist auch die Empfehlung am Anfang des Artikels:
# Explain to interested patients with osteoarthritis of the knee that, according to this study, meniscectomy or arthroscopic debridement may place patients at increased risk for loss of cartilage in the joint.
# Consider non-surgical alternatives to managing knee pain in osteoarthritis patients, including weight loss and exercise, knee braces, motion control shoes, and analgesics and anti-inflammatory drugs.
Sollte das nicht
selbstverständlich sein, daß Ärzte andere Optionen
vor einem chirurgischen Eingriff erwägen und ihre Patienten über mögliche Risiken aufklären?